Art-Profiles.net

be pART of ART

Αλέκος Φασιανός 1935 - 2022 | Ο καλλιτέχνης πρέπει πάντα να έχει μία σημασία

Παραφράζοντας τη δική του φράση "Το χρώμα πρέπει πάντα να έχει μία σημασία" θεωρώ ότι πέτυχε στη ζωή του και στην πορεία του ως καλλιτέχνης να έχει πάντα μία σημασία και το πιο βασικό απ' όλα η κάθε εποχή τελικά να τον ακολουθεί κι όχι να την ακολουθεί. 

Στην ιστοσελίδα του https://www.alekosfassianos.gr/ εύκολα καταλαβαίνει κανείς τη σημαντικότητά του. Αρκεί να διαβάσεις τη ζωή του στην αρχική σελίδα, όπως ο ΄ίδιος την αφηγείται:

"Ο παππούς μου ήταν παπάς. Γεννήθηκα το 1935 δίπλα ακριβώς στην εκκλησία που λειτουργούσε ο ίδιος. Είχαμε ένα μικρό σπίτι με δειλινά στους Αγίους Αποστόλους κάτω από την Ακρόπολη. Από πολύ μικρός και εξ αιτίας του παππού μου, τριγύρναγα στις μισοσκότεινες μεταβυζαντινές εκκλησίες και τον βοηθούσα άλλοτε φέρνοντας του το θυμιατό και άλλοτε διαβάζοντας τον Απόστολο. Πιο πολύ όμως και από το θρησκευτικό μέρος με είλκυαν οι εικόνες οι βυζαντινές η οι λαϊκές.

Μου έκαναν εντύπωση οι άγιοι καβαλάρηδες με τα φωτοστέφανα και τα σπαθιά τους που έβγαζαν φλόγες και σκότωναν θηρία. Τα ξερά βυζαντινά βουνά στο βάθος, τα περίεργα δέντρα και τα φυτά και οι χρυσοί ουρανοί. Προσπαθούσα να αντιγράψω τις εικόνες. Όμως ήθελα να κάνω και δικές μου, να εκφράσω και τον δικό μου κόσμο, όπως κι όλας είχε διαπλαστεί από όλα όσα έβλεπα.

Η μητέρα μου ήταν φιλόλογος και είχε μανία με τον αρχαίο ελληνικό κόσμο. Αυτή με πήγαινε συγχρόνως στα Μουσεία η την Ακρόπολη και παντού όπου μπορούσε να συναντήσει αρχαία πράγματα. Μου άρεσαν πολύ τα εικονογραφημένα αρχαία βάζα, ιδίως οι λευκές λήκυθοι, που εικόνιζαν νεκρικές παραστάσεις. Πιο πολύ όμως με συγκινούσαν τα κυκλαδικά ειδώλια με στυλιζαρισμένα χέρια, τα μονοκόμματα σώματα που μοιάζανε με παιχνίδια.

Ο πατέρας μου ήταν μουσικός και έτσι έμαθα να παίζω βιολί. Δεν νομίζω ότι αυτό με επηρέασε καθόλου. Γιατί ήθελα να ζωγραφίζω από μικρό παιδί. Μέχρι τα δεκαεφτά μου χρόνια ζωγράφιζα μόνος μου και είχα όλο τον μαγικό κόσμο των εικόνων, στις εκκλησίες, και από την άλλη μεριά την αγαλματολατρεία των αρχαίων Ελλήνων.

Ύστερα πήγα και σπούδασα στην Σχολή Καλών Τεχνών. Για πέντε χρόνια ασχολήθηκα με το σχέδιο αρχαίων κεφαλών και γυμνών μοντέλων.

Δεν μπορώ να πω ότι δεν έμαθα τίποτε. Το αντίθετο. Ο δάσκαλος μας ο Μόραλης είχε μια επιρροή επάνω μας τόσο σαν καλλιτέχνης, όσο και σαν άνθρωπος. Μάθαμε να βλέπουμε τις επιδράσεις του σκότους επί του φωτός και τανάπαλιν καθώς και τις αλλοιώσεις των σχημάτων των αντικειμένων εξ αιτίας του φωτός. Μάθαμε να συγκρίνουμε και τα πράγματα. Όμως πάντα σκεφτόμουνα τους αγίους με τα φωτοστέφανα, τα κοντάρια τους, τα σπαθιά τους, τις πολυποίκιλες στολές τους και τα κόκκινα η άσπρα άλογα που πηδούσαν πάνω από φλεγόμενους δράκοντες. Λιγότερο τώρα σκεφτόμουνα τα κυκλαδικά.Μου άρεσε επίσης και η γιαπωνέζικη τέχνη και η ινδική ζωγραφική-Ταντρική. Όμως δεν είχα την μυστικοπάθεια. Άρχισα να ζωγραφίζω πάλι ανθρώπους με στολή και παράσημα μέσα σε κήπους. Δεν είχαν καμία κίνηση. Ήταν ανέκφραστοι και κρατάγανε λουλούδια. Αργότερα οι μικρές αυτές φιγούρες των ανθρώπων με τις στολές που έκανα άρχισαν να διαλύονται, να γίνονται τα όντα τα χρωματιστά με τα λουλούδια γύρω γύρω, άλλοτε καλά, άλλοτε τρομερά.

 

 

 

Και τώρα αυτά που ζωγραφίζω κρατούν φλεγόμενα σπαθιά όπως οι βυζαντινοί άγιοι. Είναι όμως πλάσματα απόκοσμα, της δικιάς μου φαντασίας, όπως προήλθαν μέσα από τις σκοτεινές εκκλησίες. Μου αρέσει η κόκκινη μάζα η η μπλέ, όχι όμως αφηρημένη. Θέλω όμως να συμβολίζει κάτι το χρώμα η οι γραμμές. Για αυτό πάντα οι φιγούρες που ζωγραφίζω είναι διαλυμένες και ζουν στα λουλούδια. Ίσως είναι πεθαμένες” 

Αλέκος Φασιανός - Αθήνα 1964

Και τώρα αυτά που ζωγράφισε είναι έργα που ο ανθρώπινος νους θέλει να "κλέψει" για να μπορεί να ζει σε έναν κόσμο που παρά το γεγονός ότι είναι εφήμερος, τον νιώθει τόσο μόνιμο και καταπιεστικό!!!

Το ταξίδι στην αιωνιότητα ξεκίνησε, μόνο που τα έργα του είναι εκείνα που κρατούν την αιώνιότητα από το χέρι.  

ΑΛΕΚΟΣ ΦΑΣΙΑΝΟΣ - ΕΡΓΑ

ΑΛΕΚΟΣ ΦΑΣΙΑΝΟΣ - ΕΡΓΑ

ΑΛΕΚΟΣ ΦΑΣΙΑΝΟΣ - ΕΡΓΑ

ΑΛΕΚΟΣ ΦΑΣΙΑΝΟΣ - ΕΡΓΑ

ΑΛΕΚΟΣ ΦΑΣΙΑΝΟΣ - ΕΡΓΑ

ΛΙΖΑ ΜΕΡΛΙΝ ΒΑΣΙΛΑΤΟΥ «Τόπων Ανάμνηση ΙΙ» - Ζωγραφική - Διάρκεια: 27 Ιανουαρίου έως 19 Φεβρουαρίου 2022 | Περί Τεχνών Καρτέρης

Εγκαινιάζεται την Πέμπτη 27 Ιανουαρίου και ώρα 12.00 στην αίθουσα τέχνης ΠΕΡΙΤΕΧΝΩΝ Καρτέρης η ατομική έκθεση της Λίζας Μέρλιν Βασιλάτου με τίτλο «Τόπων Ανάμνηση ΙΙ».

Θα παρουσιαστούν έργα μικρών, μεσαίων και μεγάλων διαστάσεων δουλεμένα με λάδι σε καμβά και λαδοπαστέλ.

«Το προσωπικό της βιώμα η ζωγράφος το επεξεργάζεται σε έργο τέχνης, δηλαδή σε εικόνα, που είναι πια μια μετάπλαση της πραγματικότητας με βάση το δικό της το αίσθημα και την ιδιαιτερότητα της κοσμοθεωρίας της. Το φως και το χρώμα είναι πάντοτε πρωταρχικό, εκφραστικές αξίες, που συντείνουν στο να είναι αυτή η εικόνα περισσότερο εύγλωττη και δυναμική!»

Καθηγητής Στέλιος Λυδάκης

Την ημέρα των εγκαινίων η γκαλερί θα είναι ανοικτή από τις 12 το πρωί έως τις 10 το βράδυ.

Η χρήση μάσκας είναι υποχρεωτική κατά τη διάρκεια της παραμονής σας εντός της γκαλερί.

Στο χώρο μας τηρούνται όλα τα μέτρα ασφαλείας.

ΩΡΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ:

ΤΡΙΤΗ – ΠΕΜΠΤΗ - ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 12.00 – 18.00

ΤΕΤΑΡΤΗ - ΣΑΒΒΑΤΟ 12.00 – 15.00

ΚΥΡΙΑΚΗ - ΔΕΥΤΕΡΑ ΚΛΕΙΣΤΑ ΚΑΙ ΚΑΤΟΠΙΝ ΡΑΝΤΕΒΟΥ

GALLERY ΠΕΡΙΤΕΧΝΩΝ ΚΑΡΤΕΡΗΣ,

Ηροδότου 5 Κολωνάκι,

10674 Αθήνα

Τηλ. (+30) 210 8239465 – Κιν. (+30) 6947 277 684 peritechnon@yahoo.gr | www.peri-technon.com |

facebook peritechnon karteris

youtube peritechnon karteris | instagram peritechnon karteris

Υπό την αιγίδα του υπουργείου παιδείας ο Πανελλήνιος διαγωνισμός μονολόγου της Ε.Σ.Ε.

Με πρωτοβουλία του Υφυπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων Άγγελου Συρίγου ετέθη υπό την αιγίδα του Υπουργείου ο 1ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Συγγραφής και Ερμηνείας Πρωτότυπου Μονολόγου επί Σκηνήςπου προκήρυξε η Ένωση Σεναριογράφων Ελλάδος.

Σε δηλώσεις του, ο κ. Συρίγος υπογράμμισε ότι ο διαγωνισμός προσφέρει μια δημιουργική αλλά και συναισθηματική διέξοδο στους πολίτες όλης της επικράτειας, λόγω των περιορισμών που επέβαλε η πανδημία, οι οποίοι έπληξαν ιδιαίτερα τον πολιτισμό.

Ο διαγωνισμός αποτελεί μια καινοτόμο, ενδιαφέρουσα πρωτοβουλία της Ένωσης Σεναριογράφων Ελλάδος, με την υποστήριξη της Τέχνης Πολιτεία, υπό την αιγίδα και της Περιφέρειας Αττικής και σε συνεργασία με 23 Δήμους σε όλη την επικράτεια.

Λεπτομερείς πληροφορίες και οι όροι συμμετοχής στον Διαγωνισμό παρέχονται στην ιστοσελίδα της Ένωσης, στη διεύθυνση https://senariografoi.gr/gr/news/stories/i1389/

Δείτε εδώ το βίντεο με τις δηλώσεις του Υφυπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων Άγγελου Συρίγου: https://senariografoi.gr/gr/news/events/i1444/

Ακολουθεί απομαγνητοφωνημένη η δήλωση του κ. Συρίγου:

«Η περίοδος της πανδημίας αποτέλεσε δοκιμασία για ολόκληρο τον πληθυσμό της χώρας. Αυτό φάνηκε κυρίως στα θέματα πολιτισμού. Για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα, η μοναδική δυνατότητα και διέξοδος πολιτισμού ήταν μέσω της τηλεοράσεως και του ραδιοφώνου, όπου οι πολίτες αυτής της χώρας ήταν απλοί θεατές.

Υπ’ αυτό το πρίσμα, η πρωτοβουλία της Ενώσεως Σεναριογράφων Ελλάδος να προχωρήσει σε διαγωνισμό μονολόγου σε όλη τη χώρα αντιμετωπίστηκε εξαιρετικά θετικά από το Υπουργείο Παιδείας, διότι προσφέρει τη δυνατότητα στους πολίτες μέσα από λόγο, έμπνευση, συμμετοχή, να δημιουργήσουν κάτι καινούργιο και ξεχωριστό και να συμμετέχουν άμεσα, προσφέροντας μια συναισθηματική διέξοδο στην καθημερινότητά τους. Αυτός είναι και ο λόγος που του Υπουργείο Παιδείας έθεσε υπό την αιγίδα του τη συγκεκριμένη πρωτοβουλία.

Ευχόμαστε κάθε επιτυχία στους συντελεστές και τους συμμετέχοντες».